TimoKarstu

Sähköautojen valikoima lisääntyy

Vuosi 2018 oli käännekohta sähköautoilussa. Ensimmäisen kerran historiassa pelkästään sähköautoja valmistava tehdas on tullut voitolliseksi ja kyseessä tietenkin kalifornialainen Tesla motors, jonka viime vuoden viimeisen neljänneksen(Q4) tulos oli positiivinen johtuen Model 3:n tuotannon lisäämisestä noin 5000 autoon viikossa. Tehtaan aikaisemmat mallit, Model S ja X, ovat tuottaneet voittoa mutta investoinnit Model 3:n tuotantoon ovat aiemmin vieneet tuloksen negatiiviseksi. Valitettavasti monien valmistajien sähköautot ovat olleet vain ”pakkopullaa”, joita on pitänyt valmistaa, jotta tehtaiden päästömääräykset on saatu täytettyä. Teslan menestys on kuitenkin pakottanut autonvalmistajia valmistamaan myös oikeita kunnollisia sähköautoja ja tästä on hyvinä esimerkkeinä ”Teslan tappajat” Jaguar i-Pace ja Audi e-tron. Vaikka kumpikaan valmistaja ei aivan Teslan tasolle päässeetkään sähköauton ja latausinfran osalta niin molemmat autot ovat erinomaisia ja käyttäjiä varmasti löytyy. Audi lisäksi kehittää omaa nopeaa latausverkostoaan.

 

Monia arvioita on julkisuudessa esitetty sähköautojen sähkönkulutuksesta. Suomalaisten keskimääräinen ajokilometrimäärä on 17 000 km (17 tkm). Keskikokoisen sähköauton sähkönkulutus on noin 20 kWh/100 km verkosta otettuna vuotuinen keskiarvo. Yksinkertainen laskukaava selventää tilannetta: 20 kWh/100 km x 17000 km= 3400 kWh vuosikulutus ja 3400 kWh/ 365 d =9.31 kWh/päivä ja 9.31 kWh/24= 388 Wh. Eli jos noin 400 W jatkuvalla latauksella saadaan sähköauto ladattua niin valtakunnan verkkoa kuormittavan määrän kompensoimiseen todennäköisesti riittää siirtymä hehkulampuista ledilamppuihin tai sähkölämmityksestä lämpöpumppuihin. Totuus vähän muuttuu käytännössä, kun on huomattu, että sähköautoilla tulee ajettua 50% enemmän kilometrejä kuin vanhoilla autoilla. Ajamisen vaivattomuudella, halpuudella ja huoltojen vähyydellä on tähän varmastikin vaikutuksensa.

 

Kulutuksesta kiinnostuneille on tietoa sähköautojen face-ryhmissä, kuten Audi, Nissan, Hyundai, Volkswagen ja Tesla sähköautoilijat. Lähes kaikista sähköautoista löytyy tietoja niin kulutuksesta, ajettavuudesta, tiloista ja muitakin tärkeitä huomioita nettibloggari TeslaBjörnin Youtube-sivuilta. Samaiselta bloggarilta löytyy live-lähetyksiä ja mielenkiintoisia kahdenvälisiä kisoja sähköautojen välillä. Huomioitavaa tässä on se, että TeslaBjörn saa tulot videoista, ei auton valmistajalta. Ihmisille, joiden pitää ajaa autolla ilman kusitaukoa yli 1000 km löytyy face-sivusto Kusematta Lappiin.

 

Nissanilta on neljä akkuversiota Leafista. Ensin tuli 24 kWh akulla oleva, joka on akkukemialtaan erittäin kestäväksi osoittautunut. Käytettynä näiden hinta on 13 000 (13ke) tuhannesta ylöspäin tai voi hakea Virosta vanhan taksina olleen Leafin alle 10 te hintaan. Seuraavassa 30 kwh mallissa oli joitain kennovikoja, jotka Nissan on korjannut takuuseen. Tällainen myös meillä ajossa. Lähes ajamattoman tällaisen saa noin 25 te hintaan. Nissanin kaksi pikkuakkuista soveltuu erinomaisesti lähiajoon mutta olemme tehneet ainakin 10 kertaa yli 350 km päivämatkan omalla Leafilla eli kiireettömään menoon soveltuu hyvin edellyttäen, että 50 kW chademo pikalatureita on matkan varrella. Toiseksi uusin 40 kWh malli sopii jo varauksin perheen ainoaksi autoksi, kun tässä mallissa on jo kattotelineet sallittu. 40 kWh mallilla pääsee yli 150 km ajomatkaan kovimmillakin pakkasilla ja ilmalämpöpumpun toiminta-alueella yli -16 astetta auto kulkee noin 200 km kerta-latauksella. Uusin 60 kWh malli on tilattavissa ja soveltuu hyvin perheen ainoaksi autoksi. Nissan e-NV200 tarjoaa 24 tai 40 kWh akulla olevan pakettiauton tai 5-7-paikkaisen henkilöauton.

 

Hyundai Ioniq oli pitkään kulutuskuningas ja 28 kWh akulla kerrotaan yli 300 km ajomatkoista ideaaliolosuhteissa kertalatauksella. Talvella luonnollisesti kulutus lisääntyy mutta vastaa lähes Nissanin Leaf 40 kWh:n ajomatkoja. Ioniqin etuna on akuston hyvä jäähdytys pitkillä matkoilla. Ioniqeilla onkin monet Lapin matkat jo tehty. Ioniq on pikkuakkuisten nopein matka-ajossa ja TeslaBjörnin testissä päihitti jopa Jaguar ePacen. Hyundailta tuli uusi malli Kona 64 kWh, joka on pienempi mutta korkeampi. Tässä mallissa kulutus on hivenen suurempi mutta noin 18 kWh/100 km vie autoa aika pitkälle ennen lataamistarvetta. Kialta on tulossa isompikoppainen sisarmalli e-Niro 64 kWh akulla myyntiin Suomeen tänä vuonna ja tähän autoon sopii peräkkäin istumaan kaksi 180 cm pituista aikuista, tavaratilakin vielä kookas. Ioniqin saa ostettua vähän käytettynä 30 ke hintaluokassa, Kona ja e-Niro kustantavat noin 50 ke. Korealaiset osaavat hyödyntää nopeampiakin latausasemia ja 100 kw asemalta latautuu virtaa akkuun jopa 70 kW teholla. On huomattavaa, että korealaiset ilmoittavat akun koon todellisena käytettävissä olevana, kun taas Nissanilla 30 kWh = noin 27 kWh todellista käytössä jne. Joitain käytettyjä Kia Soulin malleja 30 kWh akustolla on myynnissä.

 

VW teki polttomoottoriautosta konversion ja aika hyvin tekikin. E-Golfin akustosta ei saa tarkkaa tietoa mutta koko yli 35 kWh. Vertailuna kerrottakoon, että e-Golf päihitti Nissanin 40 kWh mallin TeslaBjörnin matka-ajotestissä, tosin pienellä marginaalilla. E-golfin hyviä puolia on VW laadukkuus ja hyvä ajettavuus. Akunlämmitintä ei ole kuten Nissanissa ja Hyundaissa. Auton käyttöä se ei estä talvellakaan. Pitää vain tietää, ettei aamulla lähde kylmällä autolla pikalaturille, jolloin virtaa ei paljoa siirry ennen akun lämpiämistä. Talvella siis täydellä akulla liikenteeseen ja akku lämpenee käytössä, jolloin lataus onnistuu. Kotimaisen lehden testissä talvilämpimyys ei saanut kaikkia tähtiä, tässä Hyundai vetää pisimmän korren. Golf lataa CCS pika-laturista (näitä on chademon kanssa samassa pömpelissä) vajaan 40 kW teholla ja matka-ajo ei talvella ainakaan tähän paljoa muutosta tee. Vanhemman e-Golfin akusto vastaa Nissanin 24 kWh akustoa.

Lisätty 14.2: BMW:n sähköautoista i3 löytyy 60 ja 94Ah akustoilla.  Pienempi akusto on noin 19 kWh ja isompi 33 kWh.  Auto on nelipaikkainen ja sähkönkulutukseltaan aivan kärkikastia. Merkin erikoisuus on mahdollisuus ostaa auto range extenderin kanssa, jolloin autossa on lämpöpumpun sijaan skootterin moottori hieromassa sähköä, kun akun varaus laskee noin 5%:iin. Tällä sähkärillä ei tarvitse kokea range kammoa, kun bensaa voi tankata vajaan 10 litran tankkiin aina tarvittaessa lisää. Lapin ja Norjan matkoilta on kerrottu alle 2 litran kulutuksia. Auto on takavetoinen ja tukee pikalatausta, jos se ruksittu tilausvaiheessa. 

Viimeisenä tähän hintaluokkaan kelpuutin Teslan Model 3:n, joita ensi viikolla tulee Suomen teille ja parin kuukauden odotuksella saa oman tilattua. Hintaluokka 60 ke ylöspäin. Auto on kokoluokaltaan vastaava kuin MB C-sarja. Teslat ovat toistaiseksi nelivetoisia, ja TeslaBjörnin arvioiden mukaan kulutus jopa alhaisempi kuin Hyundai Ioniqilla. Käytössä oleva akun koko on yli 70 kWh, joten pikalaturilla ei arkiajossa tarvitse käydä, kun muistaa auton yöksi laittaa latautumaan. Matka-ajossa nopeaa 120 kW latausta tarjoavat Supercharger-laturit, joihin päivitetään CCS latausmahdollisuus. Teslojen vähäinen kulutus muihin verrattuna tulee esille etenkin moottoritieajossa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat