TimoKarstu

Autoihin tarjolla olevia vaihtoehtoisia polttoaineita (huoltovarmuus)

Muistan lapsuudesta ajan, kun Saab toi markkinoille petrolilla kulkevan auton. Oli mahdollista kääntää bensa-hana kiinni ja ajaa vaihtoehdolla. Aika ei silloin ollut kuitenkaan kypsä kyseiselle vaihtoehdolle ja idea hautautui hiljalleen. Nykyään lehdissä on aika ajoin negatiivisia uutisia dieselautoilusta ja kuinka joissain kaupungeissa käyttörajoituksiakin on suunniteltu ja toteutettukin.  Mitä vaihtoehtoja meille tavallisille suomalaisille on tarjolla?

Kaasua on tarjolla kahta erilaista vaihtoehtoa: biokaasu ja luonnon kaasu.  Kaasuautoja on varsin hyvin tarjolla jo tehdasvalmisteisina. Bensiinikäyttöisen auton konvertoiminen biokaasulle on myös mahdollista, jolloin kustannus on 2000-4000 euroa. Dieselauton muuttaminen biokaasulle ei ole niin järkevää, koska auto käyttää kuitenkin ajaessa myös dieseliä. Kaasuauto osaa itse kalibroida järjestelmän kaasun koostumuksen mukaan. Biokaasu on hiilidioksidipäästöiltään erittäin vähäistä.  Kaasuautolla ajaminen on selvästi halvempaa kuin bensiinillä ajaminen. Kaasun jakeluasemia on rajallisesti ja auton hankinta onkin perusteltua, jos asuu aseman läheisyydessä tai muuten kulkee aseman ohi toistuvasti. Kaasuasemia on pelkästään biokaasulle, kuten Mikkelissä ja Haukivuorella. Osalla asemista on molempia kaasuja sekoittuneena säiliössä ja lisäys tehdään sen mukaan, mitä asiakkaat ovat maksaneet eli ovatko painaneet biokaasun vai maakaasun nappia. Biokaasu on hivenen kalliimpaa mutta tukee kotimaisuutta.

 

Biodiesel käy sellaisenaan kaikkiin dieselautoihin. Puhdasta biodieseliä on Suomessa myynnissä nimellä Neste MY-diesel ja asemien sijainti löytyy Nesteen sivuilta kohdasta asemahaku ja lisäys polttoaine MY-diesel. Meillä on toisena autona diesel-Hiace ja olemme useasti matkoillamme tankanneet kyseistä dieseliä. Kemialliselta rakenteeltaan biodiesel on identtinen fossiilisen kanssa. Nesteen biodiesel on kotimainen jätteistä tehty polttoaine. Nesteen Pro-dieselissä on 15% bio-osuus. Käyttäjäkokemusten mukaan biodiesel puhdistaa auton moottoria. Toinen merkittävä valmistaja biodieselille on UPM:n Lappeenrannan tehdas. Tätä puupohjaisista raaka-aineista valmistettua polttoainetta ei voi suoraan ostaa vaan sitä on lisättynä erilaisina pitoisuuksina huoltamoiden dieseliin. 

 

Bioetanolia on lisätty bensiinilaatuihin 95E5 ja 95E10.  Korkeamman etanolipitoisuuden E85 soveltuu bensiiniautoihin, jos autoihin on laitettu konversiosarja. Bensiiniauton konvertoiminen on edullista, vain muutaman sadan euron luokkaa. Tämän jälkeen autolla voi edelleen ajaa bensiinillä tai E85:llä,  jossa on noin 85% bioetanolia tai näiden sekoituksella. Kulutus vähän lisääntyy mutta bensiiniä edullisempi litrahinta kompensoi ja ajaminen kokonaisuutena on vähän halvempaa. Bensiinikäyttöisen auton muuttaminen bioetanolille (E85) sopivaksi on ympäristöteko mihin lähes kaikilla bensiiniautoilijoilla on varaa. 

 

Kotimaassa valmistettavien biopolttoaineiden suosiminen on tärkeää niin paikallissaasteettomuuden kuin yhteiskunnan kriisitilanteen huoltovarmuudenkin takia. Bioetanoli, biodiesel ja biokaasu ovat kotimaisia ja vähäpäästöisiä vaihtoehtoja autoiluun. Olisiko polttomoottoriautoille kuitenkin tulevaisuus biopolttoaineiden kautta?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

Olen jo puolitoista vuotta ajellut biokaasulla ( 79€/kk, 180kg asti). Seutukunnalla on biokaasuasema ja jakelu toimii.
Lisäksi minulla on Eesti Gaasin kortti etelä-naapurin reissuille. Eesti Gaasin biokaasu maksaa 0,85€/kg ja surugaasi hieman halvempaa.
Kyllä kaasuautoilu on huoletonta ja edullista; halpaahan autoilu ei koskaan ole.

Toimituksen poiminnat